Ce fac fetele cand ajung in Istanbul?

Share Button

In primul rand, intreaba unde e bazarul, afla unde e bazarul, se bucura ca hotelul e aproape de bazar si apoi il viziteaza aproape in ultima zi pentru cumparaturi, pentru ca in restul zilelor era doar … mai putin interesant decat restul. Revin la subiectul Bazar dupa ce va povestesc de celelalte.

Asadar, noi am mers anul acesta pe la inceputul lunii mai in Istanbul. De ce m-am apucat de scris abia la mijlocul lui iunie? Pai ca sa vad daca ma mai tine memoria, desigur :)). Am stat 5 zile frumoase si friguroase (baietii vor sustine contrariul dar stim noi care-i adevarul), timp in care am recuperat cu:

• mersul pe jos
  • muzee si alte obiective turistice
  • mancare
  • dulciuri

In prima zi/seara am aterizat pe un aeroport care e in partea Asiatica a Istanbulului. N-as sti sa va zic pe de rost cum ii zice. L-am gugaluit. Ii zice “Sabiha Gökçen”. Nici nu-i de mirare ca nu am tinut minte numele, da?

Am luat un autocar apoi am luat un feribot (de aici si multe glumite cu fereste botu’. Noi, fetele, nu prea am ras. Mai mult de complezenta asa …) si am ajuns pe o parte a Istanbulului. BTW, cu toate ca iubitul meu mi-a aratat de vreo 15 ori pe harta cum ii impartit Istanbul de Cornul de Aur si de Bosfor, si cum ii cu podurile alea mai mici (peste cornul de aur) si cu podul ala MARE peste Bosfor, nici acum n-as putea sa va zic care-i si care-i. Asta e, nu stiu geografie bine ca stiu de altele. Eh, acolo unde ne-a lasat feribotul ne-am asezat pe mal si cumva necumva am halit pe nepusa masa niste … hai sa le zicem sandvisuri cu peste. Adica, erau jumatati de paine, scobite nitel de miez, in care se aruncau doi pestisori prajiti fain pe o tabla – langa hamsii si alte neamuri cu solzi – insirati pe langa o salata – in aceeasi paine – si peste care se stoarce neastamparat o lamaie. Si apoi se baloteaza. Noroc cu servetelele umede cu care ne-au servit in port ca altfel, am fi fost primii romani care miroseau a peste din prima seara in Istanbul. Mhm, asta nu a fost o gluma asa buna da’ o las ca poate s-o gasi cineva care s-o aprecieze.

Inca din prima seara am dat dovada de nestatornicie pentru ca nici bine n-ajunseram ca am si plecat sa ne intalnim cu niste vechi, si mult mai plimbareti ca noi, prieteni. Este vorba despre simpaticii de la Lipa-Lipa ;;) cu care am baut niste cola, am batut niste stradute – multe stradute – in cautarea baclavaleriei deschise la 12 noaptea :)). Pe care am si gasit-o si doamne, cat de bine a fost!! Am mancat ca niste oameni care nu mai vazusera dulciuri turcesti niciodata. Adica, in afara de baclava si rahat eu nu mai mancasem niciodata desert turcesc ca la mama lui. Dupa ce-am bagat in noi – unii ca spartii, altii moderat – ne-am hotarat sa mai si dormim caci, a doua zi urma sa ne simtim foarte obositi.

In prima zi a sederii noastre am vizitat asa:

• Topkapı Palace
  • Haremul palatului Topkapi
  • Parcul din spatele? palatului Topkapi
  • “the Basilica Cistern” dupa care am mancat niste prajituri intr-o “cofetarie”. Pun poze la sfarsit!! 🙂
  • Hipodromul sau fostul hipodrom de langa Aya Sofia.

Moment in care eu m-am hotarat ca mi-i frig, am furat hanoracul omului meu si m-am transformat intr-un cocosat.

Dupa care ne-am retras intr-o cafenea – Dervis Cafe 2- unde aveau narghilea, ceiut turcesc si nu numai – adica celalalt fel de ceai nu “e” mai multe e doar unul si anume: de mere!, cafea, apa, cola siiiiii… nu, in seara aia nu cred ca am mancat desertul care avea sa imi schimbe viata!!!! Exagerez, nu mi-a schimbat viata dar a fost foarte bun!

A doua zi (sau a treia zi daca puneti la socoteala si prima seara) am vizitat urmatoarele:

• Palatul Dolmabahçe.
  • apoi am hoinarit multe strazi pana ne-am dat seama ca mai bine ne intoarcem. Dar intre timp mancasem niste doner cu ayran ceea ce inseamna ca ne deplasam ca niste melci toropiti de soare. Apropo, doner-ul arata cam asa (credit foto )
  • Intorsi pe partea buna a Istanbulului, ne-am hotarat sa mergem la Bazarul Mirodeniilor sau Bazarul cu mirodenii, locul unde totul e mai scump chiar si ca in bazarul cel mare. Pana sa ajungem acolo am trecut printr-o baclavarie (nu stiu cum sa ii zic si ” locul de unde imi cumpar baclavaua” suna cam … dubios.) si ne-am luat: eu: blaclava de vreo 4 feluri si Jerry: o chestie alba, atoasa, pe numele ei de scena “Floss Halva” care a fost dementiala si delicioasa in acelasi timp. Daca ar fi sa tin cea mai a naibii dieta si sa mi se dea voie sa mananc UN desert, asta as cere!!!! O tona!  Iaca-ta, va pun si niste poze din Bazarul Mirodeniilor :).

• Dupa aceea cred ca am mancat ceva “de pe strada” , am trecut din nou pe la narghileaua noastra preferata (deja ne cunosteau chelnerii si ne serveau dragut acolo!!) si am mancat … Kunefe!!! E ceva desert cu niste “taitei” cu branza dulce in mijloc, imbibati in miere, cu niste fistic si smantana sau frisca? pe deasupra, servit fff. cald!!! Bun bun bun!! Apoi da, ne-am dus acasa unde am lesinat infinit in patul nostru twin si in baia noastra mica. Si, ca o mica paranteza, dupa experienta Istanbul, unde a trebuit sa ma inghesoi intr-o baie de 2 pe 2, nu cred ca as putea vreodata sa stau intr-un hostel, unde sa si impart baia cu alti omuleti, sa astept dupa alti omuleti and so on. Da’ oricum, om trai si om vedea.

In a treia zi a experientei noastre in Istanbul, am vizitat

• Hagia Sofia – careia i se mai spune si Aya Sofia. Dragut, frumos, biserica, not so much of a fan da’ stiti cum e, a fost construita in anul 537 asa ca, what’s there not to like? Merita sa vedeti DAR
  • Moscheea Albastra e foarte misto. Daca tot mergi in Istanbul, nu mergi ca sa vezi biserici – ma rog, foste biserici – ci mergi la moschei, atunci Moscheea Albastra iti va inviora ochii. Noi am ajuns acolo cam cand intrau turcii la rugaciune, deci nu am avut voie sa intram in moschee, dar apoi ne-au lasat sa intram. Femeile trebuie sa isi acopere capul cu … esarfe, de preferat iar barbatii sa isi acopere pulpele golase. Te descalti, iti iei papuceii de plastic, te plimbi si casti ochii. Nu as sti sa va zic daca e o moschee mica sau mare ca doar pe asta am vizitat-o, dar culorile si linistea peretilor, m-au atins intr-un mod placut. De asemenea, va las aici si o chemare la rugaciune a islamicilor. Mie mi-a placut foarte mult si stateam cu urechile ciulite de fiecare data cand auzeam vocea muezinilor.

Dupa Moscheea Albastra nu mai stiu ce-am facut. Pare-mi-se ca am vizitat urmatoarea chestie importanta de pe lista noastra si anume, Burger King-ul cu 4 etaje. 5 daca punem si terasa. si care avea lift!!! De care noi am aflat abia cand am ajuns sus pentru ca la intrare nu am stiut unde sa ne uitam. :)) Totusi fast food-ul nu a fost la fel de bun ca in Romania. Sunt curioasa cum ar reactiona turcii la shaorma. 😀

Ah, si da, apoi am vizitat Bazarul. Nimic interesant, moving on. Da’ totusi, hai sa va dau cateva sfaturi. Nu luati chestii din prima. Plimbati-va, tineti minte niste scoruri, jonglati cu ele, faceti oferte, tocmiti-va. Si nu, nu prea merita sa va luati altceva decat esarfe, rahat si poate niste pahare frumoase. 🙂

Si pentru ca nu puteam sa ne intoarcem direct in camera, am zis sa ascultam sfatul unui bun prieten si-am mers in Mall sa mancam Iskender. Iskender-ul ii ceva fel de mancare care se formeaza asa: se ia niste pita facuta intr-un fel, se taie fasii, se pune pe platou. Se taie carnita de vita (probabil cam ca la shaorma, nu stiu) si se pune frumos peste painica, se pun niste ardei iuti printre, ca sa ii dea gust numa’ si se mai pune nitica smantana groasa. Apoi vin si-ti toarna niste sosuri peste ea, de-ti fura nasul si apoi balesti 15 secunde pan’ te-apuci sa mananci. Si daca nu termini, te asigur c-o sa iti para rau :)). Si kataif. Am mancat mult kunefe in seara aia:)). Ah, si pana sa ajungem la Mall am mancat inghetata, servita de un turc CARE, spre deosebire de alti turci care vand inghetata, nu stia sa faca trucuri. Win!

In ultima zi, am zis ca trebuie sa mai vedem ceva asa ca ne-am dus la Miniaturk. Am luat tramvaiul si apoi un autobuz si ne-am dus unde ne-a lasat, si anume: in statie!  Ca sa zic asa, Miniaturk e ceva ce ar trebui sa vezi cam in prima … a doua zi. Ca sa iti cam dai cu seama ce o sa vezi prin Istanbul. Dragut, de vazut asa, cu scop informativ pentru ca iti arata si cateva obiective turistice care nu sunt in Istanbul, ceea ce o sa ti se para interesant. Also, ar fi ideal daca ati putea sa mancati inainte sa mergeti acolo sau sa va luati niste sandvisuri pentru ca mancarea nu e atractia principala acolo. Daca nu ma insel, dupa ce ne-am intors de la Miniaturk, am mancat iar sandvis cu peste, dar de aceasta data nu din piata de peste ci de la barcute si mie nu mi s-a parut la fel de bun. Prea putina salata, prea putin peste, prea multe oase, prea multa paine, no lemon. 🙁

Acum ca stau si ma gandesc la toata experienta noastra – nu doar a mea – imi dau seama ca sunt multe lucruri pe care nu le-am incadrat aici. Toate plimbarile facute intre obiective, toate ceaiurile, cafelutele (aia nu-i cafea, oricat ai zice. Pana si espresso-ul e mai mare!) si narghilelele fumate  nu s-au incadrat atat de bine  precum le-am simtit noi atunci.

Eu una n-am sa uit dulciurile, frigul si briza marii, pe nenea ala care s-a uitat urat la mine cand mi-a adus espresso-ul comandat din greseala pe care initial nu l-am vrut si de care doar am intrebat dar pe care “am vrut” sa il vreau, oamenii deosebit de amabili de la Dervis Cafe2 care ne-au incalzit si ne-au dat ceai si cafea si narghilea si kunefe. Si iskenderul de la mall + chelnerul care a innebunit o gasca intreaga cu engleza lui egala cu -1 dar care nu ne-a suparat caci avea un zambet incurcat si nevinovat!

Va rog sa imi iertati amestecatatura de … recomandari si amintiri, care s-a combinat cumva aici. Dar, cred ca asta-i doar sita mea si a trairilor mele. 🙂